Nieuws
Volkorenbrood verkleint diabetesrisico
22 Mei 2007
Bron http://www.diabetesfonds.nl/
Het eten van genoeg vezels uit volkorenproducten verkleint mogelijk de kans op diabetes type 2. Dat blijkt uit een Duits onderzoek onder 25.000 mensen. Let wel op het woord ‘volkoren’. De Consumentenbond meldt dat meergranenbrood en gewoon bruin brood vaak veel minder vezels bevat dan volkoren brood.
De Duitse wetenschappers volgden jarenlang zo’n tienduizend mannen en vijftienduizend vrouwen. Ze hielden bij wat ze aten. De mensen die de meeste vezels aten (gemiddeld 17 gram per dag), hadden ruim een kwart minder kans op diabetes dan de groep die de minste vezels at. Ook in groenten en fruit zitten vezels, maar die hadden geen effect op het diabetesrisico.
De studie is gepubliceerd in het tijdschrift Archives of Internal Medicine van 14 mei. Ook uit eerdere, kleinere studies, bleek dat vezels gezond zijn. De piek in bloedsuiker na het eten bijvoorbeeld lijkt lager te zijn bij een vezelrijke maaltijd. Ook stijgt de bloedsuiker minder snel.
De onderzoekers concluderen dat het eten van volkoren graanproducten zoals volkorenbrood of volkoren ontbijtproducten belangrijk is. Ook de Consumentenbond heeft op 15 mei herinnerd aan het belang van volkorenbrood. Een grof uiterlijk (meergranen) of donderbruine kleur zegt niets over hoeveel vezels erin zitten.
Meergranen is geen garantie voor meer vezels. In de warenwet worden volkorenbrood, tarwebrood en witbrood apart omschreven. Van die drie bevat volkorenbrood veruit de meeste voedingsvezels. De Consumentenbond wil dat ook de term ‘meergranen’ in de warenwet wordt opgenomen, zodat consumenten beter weten wat ze voor zich hebben